Orfeó Maonès, Medalla d’Or de la ciutat de Maó

Orfeó Maonès, Medalla d’Or de la ciutat de Maó

Dissabte passat, a les 19 h, va tenir lloc a l’Ajuntament l’entrega de la Medalla d’Or de la ciutat de Maó a l’Orfeó Maonès, que va ser entregada per la batlessa, Conxa Juanola, al president actual de l’entitat, Joan Mercadal. Aquesta va ser la intervenció feta a l’acte per Laia Obrador, en nom d’Ara Maó, dins els diferents discursos dels grups polítics.

“Avui som aquí per atorgar la Medalla d’Or de la Ciutat a l’Orfeó Maonès, una entitat que, amb 125 anys d’història, té més que merescut aquest reconeixement, tenint en compte tot allò que ha aportat a aquesta ciutat, Maó. I és que molta de la seva història no s’entendria sense l’aportació de l’entitat. Per posar un exemple, no és casual que el naixement de l’Orfeó i el de les festes de Gràcia coincidesquin en el mateix any.

I per què és tan important el paper de l’Orfeó? Perquè ha aglutinat els interessos de la societat maonesa encaminats a la importància de la cultura com a bé comú. Perquè l’entitat ha entès la cultura no com un bé d’entreteniment (que també fa aquesta funció moltes vegades), sinó com un valor en si mateix, com una mostra de la dignitat de les persones, la cultura com a compromís d’altres valors que ens han d’enaltir: la democràcia, el progressisme, l’amor a la cultura pròpia, el reconeixement d’autors, el gust per la música i el teatre. En moments molt durs de la història de la ciutat (del país, en podríem dir), l’Orfeó no ha tingut cap dubte sobre el paper que havia de prendre.

Durant l’època de la República, els valors de la cultura enfortien la dignitat de la persona i la dignitat social, açò és la democràcia. I durant la dictadura, tot i la davallada evident en la creació artística i l’activitat de l’entitat, l’Orfeó va suposar un focus de manteniment de la cultura envejable. El lligam amb la cultura pròpia, perseguida pel règim, és una mostra d’aquest vincle amb els valors que l’han duit a arribar on són.

En tot açò, està clar que l’orfeó ha esdevingut aglutinador de la gent i del poble, ha tingut una funció social i formadora. I aquesta funció és la que l’entitat no ha perdut i és la que ha de seguir nodrint aquesta ciutat, perquè sí, la necessitam.

Des d’aquí i en nom dels meus companys, vull agrair a l’Orfeó maonès l’estaló en la funció socialitzadora i la cohesió social de la ciutat.

Moltes gràcies”

No Comments

Post A Comment